כללי

מגישים את העבודה הסמינריונית!

השבוע אתם מגישים את העבודה האחרונה שחסרה לכם לתואר!

איך?

ביחד איתי, צעד אחרי צעד…

אם גם אתם תקועים עם העבודה הסמינריונית הפוסט הזה הוא בשבילכם. אם תלכו איתי שלב אחרי שלב (בלי להתווכח ובלי לחשוב הרבה יכול להיות שתוכלו להגיש את העבודה שלכם עוד השבוע)

מה הדבר הראשון שצריך לעשות בשביל להגיש את העבודה?

לפתוח קובץ וורד.

המשימה הראשונה שלכם עכשיו היא לפתוח קובץ וורד חדש ולהכין בו את דף השער. בדף השער תכתבו את השם שלכם, מספר ת.ז שם הקורס ושם המרצה.

עוד נחזור לדף השער יותר מאוחר. שימו לב לדבר חשוב:

את הקובץ הזה לא סוגרים עד שאתם מגישים את העותק הסופי של העבודה. אתם שומרים כל הזמן אבל לא סוגרים את הקובץ. הוא פתוח אצלכם על המחשב.

השלב השני הוא לחפש את חוברת ההנחיות שקיבלתם מהמרצה עם הכללים לכתיבת העבודה. אי אפשר להתחיל לכתוב עבודה בלי לדעת מה ההנחיות, מה מצופה מכם ולאן אתם צריכים להגיע.

אם המרצה לא נתן לכם חוברת הנחיות אז יכול להיות שהיא באתר של המוסד בו אתם לומדים. תשאלו כאלה שלמדו אתכם אולי הם יודעים. אבל אל תצאו לדרך בלי לשים וויז. אתם תתקעו בפקקים ותבזבזו זמן יקר.

מצאתם את קובץ ההנחיות? יופי. תפתחו ותחפשו כרגע רק את המידע הבא: כמה עמודים צריכים להיות בעבודה, מה סוג האות, גודל אות, רווח פיסקה. איך צריך להיות עיצוב דף השער. מה תאריך הגשה הסופי ומה תאריכי הגשות ביניים (טיוטות אם קיימים). ובאיזה שיטה העבודה נכתבת: מדעי החברה או מדעי הרוח. (הסבר על שתי השיטות יש בהמשך)

דבר נוסף שכדאי להשיג זה לפחות עבודה אחת שכבר נכתבה אצל אותו מרצה על מנת שתדעו מה הדרישות. זאת לא צריכה להיות עבודה שקיבלה ציון טוב ולא משנה מה הנושא. אבל חשוב שתחזיקו ביד את התוצר הסופי כדי שתדעו שזה אפשרי.

עכשיו מגיע השלב השלישי:

תחזרו לקובץ שפתחתם ותעצבו את דף השער לפי ההנחיות שיש לכם. תתנו שם זמני לעבודה. זה הולך ממילא להשתנות.

מזל-טוב. התינוק שלכם נולד. (שקופית עם תינוק נולד)

סיכום ביניים:

  1. פתחנו קובץ חדש, עיצבנו את דף השער
  2. חיפשנו ומצאנו את חוברת ההנחיות הטכניות. מספר עמודים, גודל, פונט, רווח פסקה.
  3. יש לנו שם זמני לעבודה
  4. הקובץ נשאר פתוח על שולחן העובדה עד ההגשה.

 

לפני שנתחיל לכתוב הנה הסבר קצר על שתי השיטות לכתיבת עבודה אקדמית. חשוב שתוודאו מה השיטה שדורשים מכם:

שיטת מדעי הרוח – זאת השיטה שבה כותבים בהערות שוליים בתחתית כל עמוד או בסוף כל קובץ. בכל פעם שאתם כותבים דעה של מישהו, שם של כותב אחר או מצטטים ממש קטעים מספרים אחרים בסוף הפסקה אתם מכניסים הערת שוליים. בהערה אתם כותבים מאיפה לקחתם את זה. בשיטת מדעי הרוח אין רשימה ביבליוגרפית בסוף העבודה. כל הרשימה בעצם מוטמעת בתוך הערות השוליים והן משמשות לצורך זה בלבד ולא לצורך כתיבת הגיגים או מתכונים.

שיטת מדעי החברה – בשיטה זו אין שום הערות שוליים בעבודה. בכל פעם שאתם מזכירים בטקסט דעה של חוקר או מצטטים ממש מתוך מקור כלשהו אתם כותבים בסוף הקטע או בסוף הציטוט את שם המשפחה של החוקר אחריו פסיק והשנה שבה פורסם המחקר עליו אתם מסתמכים (חן, 2018). בסוף העבודה יש רשימה ביביליוגרפית מסודרת שבאמצעותה יכול הקורא למצוא את כל הפרטים של המחקר שאותו הבאתם.

 

מתחילים לכתוב!

ראשי הפרקים

העתיקו מכאן לתוך הקובץ שלכם את מבנה העבודה. לא משנה מה הנושא המבנה תמיד זהה. דף התוכן מופיע מיד אחרי דף השער. אם העבודה שלכם כוללת 20 עמודים אז החלוקה היא ככה:

הקדמה

מבוא (2-3 עמודים)

פרק א: 4-5 עמודים

פרק ב: 4-5 עמודים

פרק ג: 4-5 עמודים

דיון: 4 עמודים

סיכום (1-2 עמודים)

ביבליוגרפיה (לא נכלל במספר העמודים)

נספחים

אם העבודה שלכם היא בהיקף יותר גדול נגיד 40-50 עמודים אז תוסיפו 2-3 עמודים למבוא ועמוד אחד לסיכום ואת השאר תחלקו בין פרקי העבודה השונים לא כולל פרק הדיון. את פרק הדיון תשאירו 4 עמודים.

הקדמה, ביבליוגרפיה ונספחים לא נכללים בספירת העמודים של העבודה.

שימו לב! לא נתתי כרגע שמות לפרקים שלכם. כי אני לא יודעת מה הנושא שלכם. אתם יודעים אותו. אז אם אתם רוצים ויכולים לתת שם לכל פרק בעבודה זה נפלא. אם לא, ובמידה שתקבעו איתי פגישת ייעוץ נוכל לעבוד על זה ביחד. בכל מקרה אתם צריכים אישור מהמנחה או מהמרצה שלכם שאכן הם מאשרים לכם את הנושא ואת ראשי הפרקים.

איך בוחרים נושא לעבודה?

נושא העבודה, ולא משנה באיזה תחום אתם כותבים, חייב וצריך להיות קשור באופן ישיר  לחיים שלכם ולתחומי העניין שלכם.

דרך טובה למצוא נושא היא לבחור מתוך אחד הנושאים שהמרצה מציע. תלמידים רבים מסתבכים כי ניסו להתחכם ולא לבחור נושא פשוט מתוך הרשימה שנתן המרצה. אל תהיו חוכמולוגים. תחשבו פשוט.

איך מוצאים חומר על הנושא?

קודם כל חיפוש בגוגל! ויקיפדיה! 

אחר כך הליכה לספריה והתייעצות עם הספרנית.

אלא שתי הדרכים היחידות למצוא חומר על נושא.

ברור שהכי טוב היה אם הייתם יכולים מיד לגשת לספרייה. רצוי לספרייה שאתם מכירים ומרגישים בה בנוח. זאת יכולה להיות ספרייה במקום הלימודים שלכם. זאת יכולה להיות ספרייה עיונית קרובה למקום המגורים שלכם. הכוונה היא ספרייה ממשית שיש בה ספרים וספרנית. לא וירטואלית. ולא סתם לגשת לספריה העיונית אלא ממש לקבוע פגישת יעץ עם הספרנית. תתפלאו לגלות כמה הספרנית שלכם יכולה לעזור לכם. מעכשיו ועד להגשת העבודה אתם חייבים להיות בקשר נפלא עם הספרנית. תספרו לה הכל. ספרניות יודעות למצוא חומר. זה התפקיד שלהן. הן למדו את זה המון שנים ויש להן ניסיון.

סיכום ביניים: מה צריך להיות לכם בשלב הזה ביד או במחשב

  1. קובץ וורד עם שם זמני, עמוד שער ועמוד ראשי פרקים. שאר העמודים בקובץ הם בינתיים רק כותרות. הקובץ פתוח על שולחן העבודה כל הזמן.
  2. קובץ עם הנחיות לכתיבה שקיבלתם מהמרצה או שיש באתר המוסד בו אנחנו לומדים. מתוכו ברור לנו מה היקף העבודה, הפונט, הרווח, תאריך המסירה ובאיזה שיטה העבודה נכתבת (מדעי הרוח או מדעי החברה).
  3.  תוכנית עבודה בצורת טבלה שבה אתם כותבים מה אתם מתכננים לעשות כל יום. הכלל הוא פשוט: כל יום אתם כותבים רק  20 דקות. אבל בעשרים דקות האלה אתם כותבים רצוף. לא קוראים, לא מדברים בנייד, לא נמצאים בפייסבוק. כותבים 20 דקות לפי התכנון שיש לכם בטבלה.
  4. דוגמה של עבודה אצל המנחה הזה בעבר. אנחנו יודעים את סדר הגודל של המשימה ואת מה שמצופה מאיתנו.
  5. תאריך לפגישה אישית עם המנחה. לוודא שהוא מאשר את הנושא ואת ראשי הפרקים. אפשרי גם אישור במייל.
  6. חומרים שמצאתם באינטרנט או בספריה על הנושא שלכם. שימו לב!! אל תעיזו לשבת לקרוא בעיון את כל החומרים שמצאתם. תדפדפו. בעיקר פסקה ראשונה ואחרונה של כל פרק. תקראו את המבוא והסיכום. תכניסו את הספר או המאמר לרשימה הביביליוגרפית, תסכמו בכמה מילים את מה שאתם זוכרים ממנו ולכו לספר הבא. עבודה סמנריונית לא קוראים. כותבים. קראתם ולא כתבתם? חבל מאוד!
  7. הנייד שלי לקביעת פגישת ייעוץ אישית 052-3428466

 

כותבים רק 20 דקות ביום!!! כתיבה רציפה ללא הפרעות!

מה כותבים?

הקדמה

בהקדמה אתם מסבירים את הסיבה והקשר האישי שהביאו אתכם לחקור את הנושא. כאן המקום להודות לבעל ששמר על הילדים ואִפשר לרעייתו לעסוק במחקר במנוחת הנפש; לילדים שקיבלו בהבנה את היעדרות אמם בשעה שישבה בספרייה; למנחה שהשקיע/ה מאמצים אדירים בהנחיית התלמידה; להורים ולכל האחרים, איש איש לפי כבודו ומעמדו. בהקדמה נכתבת לעיתים אנקדוטה הקשורה לנושא העבודה, וזו יכולה להיות פתיח מסקרן לעבודה. אפשר ורצוי להתחיל בציטוט.

המבוא

פסקה ראשונה – מהי מטרת העבודה. רצוי להתחיל פסקה זו במילים: מטרת עבודה זו היא… ולהמשיך שלושה ארבעה משפטים.

פסקה שנייה – מבנה העבודה. עבודה אקדמית היא לא ספר מתח. ולכן צריך לשרטט מפת דרכים ברורה לקורא מה הוא הולך לקרוא ובאיזה סדר.

פסקה שלישית – גבולות העבודה. כאן תכתבו במפורש במה העבודה שלכם לא עוסקת. הגבולות האלה יעזרו לכם לא לגלוש לנושאים שלא צריכים להיות בעבודה.

אחרי שלוש הפסקאות הללו מגיע הרקע העיוני. כאן אתם מתבקשים להכניס בקצרה את כל התאוריות שקראתם על הנושא שלכם. מה כבר כתבו על זה אחרים? מה הדעות החשובות בתחום. עליכם להוכיח שקראתם את הביבליוגרפיה שלכם.

על המבוא להיות קצר ותמציתי אך מפורט דיו במידה שתאפשר לקורא להבין את גוף העבודה ומטרותיה. מבוא בהיקף של 10-5% מהיקף העבודה (3-2 עמודים) מאפשר בדרך כלל להשיג מטרות אלו.

גוף העבודה – כאן אתם צריכים להכניס לכל פרק את הממצאים או החומרים שאספתם. 

הדיון

הדיון הוא הפרק הכי קשה בעבודה. בדיון אתם חוזרים למבוא ונזכרים מה הייתה המטרה ומראים כיצד השגתם אותה. זה הזמן לפרוע את הצ'ק. הבטחתם משהו במבוא? תקיימו!

הסיכום

מקומו של הסיכום הוא אחרי הדיון ולפני הרשימה הביבליוגרפית. הסיכום מסכם את כל חלקי העבודה ולא רק את החלק של הדיון.  הסיכום יכול לכלול דעות ותחושות אישיות שלכם. תובנות שאספתם בדרך או רעיונות להמשך המחקר. מה כדאי להמשיך ולחקור? גם כאן רצוי לסיים בציטוט, תובנה מרגשת, סיפור אישי. משהו שישאיר טעם של עוד.

הגעתם עד כאן?

קבלו מתנה "צ'ק ליסט" שאני ממליצה להוריד, להדפיס ולשמור ליד המיטה.

מגישים את העבודה הסמינריונית

זה הזמן ליצור קשר.

מודעות פרסומת

4 תגובות על ״מגישים את העבודה הסמינריונית!״

  1. פוסט מצוין
    היתי יוצרת דף pdf להורדה עם עקרונות או צ'קליסט שמיועד לקוראים בנושא ומתנה
    אותו בהשארת מייל.
    יונית

  2. ד״ר ענת היקרה, באת לי בול בזמן. פשוט גאוני. זה מה שאנשים שניצבים מול הדבר הזה צריכים. שמישהו ״יצעק״ עליהם פקודות פשוטות, לא חכמות (כביכול, כי החוכמה בפשטות) אבל הכי מניעות לפעולה שיש. למזלי יש לי בקורס ד״ר שממש מנחה אותנו אבל בצורת כתיבה כזו שיחתית, שמורידה את המשימה ממגדל השן למקלדת בביית, לא נתקלתי בכל חיפושי באינטרנט אחרי עזרה. תמשיכי. הפוסטים שלך מרתקים ומבטיחה להגיב על כולם כשאסיים את הסמינריונים. תודה. תודה. תודה ויום טוב.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s