כללי

הנשים המקוננות / מנהגי אבל וקינה באמנות היהודית

 קיץ 2014 שייך לאמהות. אמהות הבוכות על מות הבנים. בפרק ״הנשים המקוננות״ בעבודת הדוקטורט שלי התיחסתי לתיאורי נשים באמנות היהודית בימי הבניים שבהם רואים קבוצות של נשים בהבעות צער וקינה. כשראיתי את התמונה שציירה השבוע ויקי לוי-אלשייך עם האמהות של קיץ 2014 נזכרתי מיד בתמונות אותם חקרתי ואשר צוירו לפני מאות שנים. נדמה ששום דבר לא השתנה..

 

ויקי לוי-אלשייך, ללא כותרת, שמן על עץ, 2014
ויקי לוי-אלשייך, ללא כותרת, שמן על עץ, 2014

בספר ירמיהו כתוב "קראו למקוננות ותבואנה ואל החכמות שלחו ותבואנה" (ירמיהו, ט׳, ט״ז). אנו למדים מכך כי תפקידן המרכזי של הנשים בטקסי האבל היה לקונן על המתים. על חשיבותן של המקוננות ניתן ללמוד גם מהמשנה: "אפילו עני מישראל לא יפחות משני חלילים ומקוננת" (כתובות, ד, ד) או "מחשיכין על התחום… להביא לו ארון ותכריכין, חלילים ומקוננת" (ירושלמי, ברכות ג) ההלכה קבעה שיש לשכור מקוננות ושמלאכה זו הייתה מלווה בחלילים.

תבליט של נשים מקוננות, מצרים, העת העתיקה
תבליט של נשים מקוננות, מצרים, העת העתיקה

מאז העת העתיקה ובמהלך ימי הביניים הלכה והתרחבה התפיסה הקושרת בין אבל וקינה ובין תפקיד האישה. במדרש איכה רבה מופיעים תאורים של האישה האבלה על החורבן בדמות האם השכולה והאלמנה. כנראה ומאחר והקינה היא פעולה של הבעת רגשות, המונעת על ידי כוחות נפשיים ורוחניים ולא על ידי כוחות פיסיים היא קשורה דווקא לנשים.

האבל על מות יעקב, הגדה ספרדית, המאה ה-14
האבל על מות יעקב, הגדה ספרדית, המאה ה-14

בהגדות פסח מאוירות מופיעים תיאורים רבים של אבל וקינה ובכולם יש דמויות נשיות בתפקיד המקוננות. בהגדת הזהב (הגדה מספרד מהמאה הארבע-עשרה) נוכחת אישה בזמן קריעה על המת, כאשר מבשרים האחים של יוסף לאביהם על מות בנו האהוב:

IMG_3707      IMG_3708

קבוצת נשים מתוארת גם בסצנת האבל על מות יעקב, וכן נראות נשים שונות במסע ההלוויה בתיאור מכת בכורות:

נשים מקוננות בעת מסע הלוויה, מכת בכורות, הגדת הזהב
נשים מקוננות בעת מסע הלוויה, מכת בכורות, הגדת הזהב

 

"קינה" נוספת ליד מיטת הנפטר במכת בכורות אלו מוצאים בהגדה שצוירה בקסטיליה בתחילת המאה ה-14. ליד המיטה בה שוכב המת, ניצבות שתי נשים עם כיסוי ראש. אישה אחת אוחזת בו ומקרבת פניה אל פניו, אישה נוספת מניפה את שתי ידיה באוויר. הנפה כזאת של הידיים היא התנועה הנפוצה ביותר בתיאורים של נשים מקוננות, מאז העת העתיקה. לעיתים קרובות הדמות שנראת מניפה את ידיה גם מתוארת עם פה פתוח כאות לצעקה, אך באיור שלפנינו, הפה נשאר סגור:

IMG_3719

בספר המכלול של המבורג אנחנו מוצאים אישה בתנוחה דומה. זאת האם המתאבלת על שבעת בניה שבמסורת היהודית קיבלה את השם ״חנה ושבעת בניה״. גם היא ניצבת כשלמרגלותיה מונחים בניה המתים.

האם ובניה, ספר המכלול של המבורג, אזור הריינוס התיכון, 1434
האם ובניה, ספר המכלול של המבורג, אזור הריינוס התיכון, 1434

התמונות הללו מעידות יותר מכל שללא קשר לזמן ולמקום יש משהו בסיסי וארכיטיפי הקושר בין נשים, אבל וקינה.

 

מודעות פרסומת

תגובה אחת על ״הנשים המקוננות / מנהגי אבל וקינה באמנות היהודית״

  1. שלוםענת….אחת התמונות החקוקות בזכרוני היא הנשים המקוננות תמונה שמלווה אותי עד היום כאשר אבי נפטר ואני בת שש עשרה…המעגל של הנשים שכולם הכירו אותן בשמן וכאשר נראו בקבוצה אחת כענן שחור המהלך בין הרחובות …ידענו מישהו מת…הן הראשונות ידעו למרות שלא היה שום כלי תקשורת…הן היו הראשונות..לדעת. וכאשר המוות דפק על דלתינו הן הגיעו בצווחות אימה…כאשר הן שורטות את פניהן בכריות האצבעות ולא בציפורניהן הרי ברור שאי אפשר לשרוט את הפנים על כל נפטר…אך מאימא שלי הן דרשו שתשרוט את פניה עד זוב דם..כי אחרת זה נתפס שהיא אינה "אבלה" מספיק על לכתו של אבי…היא אהבה את אבי …אבל היא היתה כל כך יפה עם עיניים כחולות כים ופנים לבנות כמו"הלבנה" כך כינו נשים בעלות שיער כהה ועיניים כחולות..והיא מש לא אהבה את ה"רעיון" המקוננות "סייעו" לה לקול צהלות השבר ואמירות על טוב ליבו של המת..וטענות כיצד העז להשאיר עשרה יתומים…אמא היתה במרכז המעגל והן סביבה ומקצב מחאות הכפיים והרקיעות ברגליים כל כך הפחידו אותי….ובחדר הסמוך רחצו בקדחתנות את גופת אבי…היום בגילחמישים ושמונה החלטתי שאני מפסלת את מעגל הנשים המקוננות..וכך הגעתי אל הכתבה שלך על מנת לחפש תנוחת נשים מקוננות כידי לחבר את מה שזכור כמה שקרוב למצציאות…תודה לך

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s